Kjøpsvilkår

Kjøpsvilkår

Supportia ønsker å gi alle sine kunder den beste servicen. For å sikre våre kunder tilfredshet har vi utarbeidet disse kjøpsvilkårene. Når du kjøper en vare eller tjeneste hos oss godtar du samtidig kjøpsvilkårene.

Les mer om rettigheter i forbindelse med kjøp av varer og tjenester på Forbrukerrådet sine nettsider.

Om våre priser og vårt sortiment

Alle priser som er oppgitt i butikker og i nettbutikken er inklusive merverdiavgift. Ved nettkjøp vises den totale kostnaden inklusivt leveringskostnader, før bestillingen er gjennomført. Nettbutikken kan tilby varer eller varemerker som ikke finnes i våre butikker.

Forbehold om feil

Supportia tar forbehold mot skrivefeil, tekniske feil, prisendringer og utsolgte varer. Innholdet på nettsiden kan endres av Supportia uten forvarsel.

Ordrebekreftelse

Når vi har mottatt din bestilling, bekreftes denne ved at du mottar en ordrebekreftelse. Vi oppfordrer våre kunder til å kontrollere at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen.

 

Bruk av cookies

Når du logger deg på supportia.no lages det session cookies. Cookies er små informasjonskapsler som lagres på din datamaskin når du besøker vår hjemmeside. Vi vet da hvem du er, om du handler og hvor lenge besøket ditt varer.

Innrapportering av kringkastingsavgift

Ved salg av utstyr som inneholder en fjernsynsmottaker (TV, videospiller med tuner, satellittmottaker etc.) innrapporteres kjøpers navn, adresse og kjøpsdato til NRK.

Betalingsvilkår inkl. finansiering

For at du skal føle deg trygg når du handler hos oss har vi valgt sikre betalingsalternativer.

Kredittkort

Kredittkort utstedt av en utenlandsk bank kan ikke anvendes for betaling. Når du betaler med kort må du oppgi kortnummer, kortets gyldighetstid samt CVC-koden (de tre siste tallene på baksiden av kortet), personlig kode og engangskode (BankID). Supportia AS anvender en sikkerhetsstandard som kalles 3D-Secure, utviklet av VISA og Mastercard. All informasjon krypteres med 128-bits SSL-kryptering, hvilket gjør at ingen utenforstående kan se din kortinformasjon.

Slik fungerer det

Hvis du er vant til å handle på Internett, vil det falle deg naturlig å bruke og stole på Verified by Visa. Du betaler med ditt kort og er du registrert for denne tjenesten, vil du få beskjed om å taste inn ditt passord for å få gjennomført betalingen. Dette betyr at du som kortholder, i tillegg til å oppgi kortnummer og utløpsdato, må identifisere deg med en kode mottatt fra kortutsteder. Koden kan være et passord, eller en sikkerhetsløsning som du gjenkjenner fra nettbanken din.

Faktura

  • Fakturagebyr kr 99 NOK med posten og 49 NOK med epost.
  • 14 dagers betalingsfrist.
  • Ved søknad om faktura vil det innhentes kredittopplysninger om søker.
  • Dersom betaling ikke er rettidig, påløper purregebyr iht. gjeldende satser, og forsinkelsesrente i henhold til lov om renter ved forsinket betaling med mer (forsinkelsesrenteloven).

Frakt- og leveringsvilkår

Levering av varer

Handler du i en av våre fysiske butikker tilbyr vi hjemleveranser og tjenester som innbæring, retur og montering med mer. Ønsker du mer informasjon om hvilke tjenester vi tilbyr, forhør deg gjerne i butikken eller kontakt kundeservice.

Handler du på nett kan du velge mellom flere leveringsalternativer. Hvor du bor og hvilke produkter du handler, avgjør hvilke alternativer som er mulig ved ditt kjøp. Prisene på de forskjellige tjenestene ser du i handlekurven når du skal velge hvilket leveringsalternativ du ønsker. Vi sender ikke varer til Svalbard eller Jan Mayen.

Bestillinger som inneholder varer som er på lager i kombinasjon med varer med estimert leveringsdato, vil sendes når hele bestillingen kan sendes samlet.

Varer under 2 kg kan sendes rett hjem til deg med brevpost.

Leveringstid

Vi leverer normalt innen 3-7 arbeidsdager fra betalingen er gjennomført. Estimert leveringsdato er ikke å anse som bekreftet leveringsdato til vårt lager.

Leveringsstatus

Ved å logge inn på supportia.no, kan du under "Min side" spore din ordre. Ved å klikke på linken "Mine ordre" vil du se hvilken status din bestilling har og hvor pakken befinner seg.

Uavhentede varer

Ved uavhentede varer som ikke er forskuddsbetalt kan Supportia kreve et gebyr. Gebyret består i fraktkostander tur/retur, samt et rimelig gebyr tilsvarende de faktiske utgifter Supportia har pådratt seg i forbindelse med bestillingen, herunder kostnader knyttet til håndtering og oppbevaring.

Transportskader

Dersom du oppdager noen form for skade på varen ved mottak skal du:

Anmerke skaden på sjåførens håndterminal/fraktbrev
Sikre dokumentasjon ved foto (emballasje og vare)
Returner varen til butikken eller kontakt kundeservice.
Eventuelle skader som oppdages idet du pakker opp varen, skal meldes til kundeservice innen 3 arbeidsdager fra mottagelse. Vi vil deretter kontakte en transportør for å avtale tidspunkt for henting. Du skal ikke selv sende skadet vare til i retur for du har kontaktet oss.

Angre- og returrett

Retur av varer

Ved retur av produkter kjøpt på supportia.no eller i butikk, kan du levere varen i en av våre butikker eller kontakte kundeservice. Du vil få pengene tilbakeført til den kontoen som ble benyttet ved kjøp av produktet, fratrukket eventuell returkostnad som dekkes av forbruker i henhold til angrerettloven. Varer som er sendt i retur per postoppkrav vil ikke bli hentet og behandlet.

Tilbakebetaling for varer som blir sendt i retur per post, skjer når Supportia har mottatt varen(e) og godkjent returen, vanligvis innen 14 virkedager.

NB!:

Du som kunde er ansvarlig for produktet under transport tilbake til oss. Varen(e) må pakkes forsvarlig. Det er ønskelig at varen(e) returneres i den opprinnelige produktpakningen og transportemballasjen.

Varen(e) skal være komplett. Det innebærer at alt tilbehør, slik som fjernkontroll, bruksanvisning og batterier skal være med i returen. Dersom returen ikke er komplett vil Supportia debitere innkjøpspris på de delene som måtte mangle.

Ved retur av varer kjøpt gjennom vår nettbutikk må du fylle ut angrerettskjemaet du mottok sammen med ordrebekreftelsen.

Husk kvittering ved retur i butikk.

Angrerett

Ved kjøp av varer kan du som kunde angre kjøpet i henhold til angrerettloven. Det innebærer at du uten grunn kan angre kjøpet inntil 14 dager etter at du mottok varene.

Som kunde kan du imidlertid bli ansvarlig for varens reduserte verdi dersom prøving eller testing går utover det som er forsvarlig og nødvendig. Verdireduksjon vil typisk bestå i reparasjonskostnader som skyldes forbrukerens håndtering/bruk av varen utover det som er nødvendig.

Ved kjøp av varer i vår nettbutikk vil du motta angrerettskjema sammen med din ordrebekreftelse ved gjennomført bestilling.

Garantier

"No cure no pay" på alle være tjenester. Er du ikke fornøyd eller det er noe galt med varen får du pengene tilbake.

Reklamasjon og service

Ved problemer eller feil ved varer eller tjenester ta kontakt med oss!

Garanti

Garanti og reklamasjonsrett dekker feil som forbrukeren selv ikke står ansvarlig for (fabrikasjonsfeil).

Garantier gir rettigheter utover de rettighetene du som kunde har etter lovgivningen og varierer i innhold og omfang. En garanti som setter en kortere frist enn forbrukerkjøpslovens reklamasjonsfrist, er ikke i strid med loven hvis den i denne perioden gir deg bedre rettigheter enn det loven gjør. Garantien kan f.eks. omfatte enhver funksjonssvikt uavhengig av om det skyldes uriktig eller unormalt stor bruk fra din side, eller ved at risikoens overgang fra selger til forbruker forlenges utover det som fremgår av gjeldende lovgivning Garantier vil som regel gjelde for en tidsbegrenset periode. Ta derfor alltid vare på din kvittering.

Reklamasjon

Reklamasjoner må skje senest to år etter at du overtok varen(e). Fristen er imidlertid fem år hvis varen(e) er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder f.eks. kapitalvarer som møbler, biler, tv-apparater og byggevarer.

Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning, f.eks. fuktskade. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.

Supportia har i medhold av forbrukerkjøpslovgivningen rett til to rettingsforsøk for den samme mangelen (avhjelp). Ved tredjegangs innlevering har Supportia rett til å undersøke varen for å kunne konstatere at det foreligger en mangel. Utlevering av erstatningsgjenstander mens retting pågår kan ikke regnes som et separat avhjelpsforsøk med hensyn til pågående rettingsarbeid.

Om varen har blitt skadet som følge av en ytre påvirkning (for eksempel støtskade, væskeskade eller normale slitasjeskader) dekkes dette ikke av garanti eller reklamasjonsretten og man må betale for forhåndsundersøkelse og eventuelt for en reparasjon. De enkelte sakene vil kunne bli behandlet på følgende måte:

A. Om verkstedet vurderer feilen som at den ikke dekkes av garanti/reklamasjon, vil du motta et prisoverslag. Velger du å godta prisoverslaget vil vi fakturere deg i henhold til dette. Hvis ikke kan produktet returneres ureparert og du vil bli fakturert et undersøkelsesgebyr. Du kan selvfølgelig også velge å reparere og dekke reparasjonskostnaden i henhold til prisoverslag.

B. Om verkstedet vurderer feilen som en garanti/reklamasjonssak sak, vil du få reparasjonen utført kostnadsfritt. C) Er du dekket av Supportia trygghetsforsikring vil varen bli reparert eller erstattet i henhold til forsikringsvilkårene. Supportia trygghetsforsikring gjelder fra kjøpsdato.

Sikkerhetskopi

Hvis du har personlige data som for eksempel, dokumenter, kontakter, bilder, musikk eller ringetoner og spill som er lagret på produktet, bør du ta en sikkerhetskopi av disse før du leverer inn varen til reparasjon. Du risikerer at alle disse dataene på enheten blir slettet ved en reparasjon. Tar du ikke sikkerhetskopi av betalbare tjenester risikerer du å måtte kjøpe disse på nytt.

Tilbehør

Husk å fjerne tilbehør som ikke er nødvendig for å diagnostisere feilen når produktet sendes til service. Det kan være PC veske, minnebrikke, SIM kort, handsfree, lader og lignende. Batteri må alltid følge med mobiltelefonen til verkstedet.

Passord

Produkter som er beskyttet av passord eller pin-koder kan kun repareres dersom passord eller pin-kode fjernes før innlevering eller ved at Supportia gjøres kjent med passord eller pin-kode.

Programvarefeil og gjenoppretting

En del feil og mangler kan skyldes bruk av uoriginal programvare eller programvare som ikke er godkjent for bruk på enheten. Det kan også forekomme virus som kan forårsake feil og mangler. Supportia tar ikke ansvar for feil og mangler som følge av uoriginal eller ikke godkjent programvare og virus. Er det mistanke om programvarefeil eller virus anbefaler vi at enheten tilbakestilles til fabrikkinnstilling, eller at det foretas en fullstendig gjenoppretting (recovery) av enheten før den eventuelt innleveres til service.